Leren
Lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden hierin pedagogisch en didactisch handelen. Oog hebben voor het individu, een open houding en een goede relatie naast inspirerende lessen, betrokkenheid en de juiste instructie op het juiste moment.
Zo geven we les
Iedere leerkracht geeft les volgens het Activerende Directe instructie model (ADI) vanuit pedagogisch vakmanschap. Relatie staat altijd centraal! Lesgeven is aanvoelen, motiveren, inspireren en structuur bieden. Tijdens de instructie worden alle leerlingen geactiveerd meteen mee te doen en de instructies worden afgestemd op de verschillende leerlingen. Een passende instructie en de juiste feedback zorgen voor betrokken leerlingen, voor leerlingen die ‘aan de slag’ willen.
Dit bieden we aan
Op OBS Prins Claus bieden we de leerlingen kennis en vaardigheden aan. In de ochtend staan vooral de cognitieve vakken centraal zoals rekenen en taal. In de middag komen wereldoriëntatie, creatieve vakken en bewegingsonderwijs aan bod. Bij alles geldt dat de lat hoog ligt. We willen dat de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en bieden daarom een rijk aanbod. in ons hele onderwijs zijn aspecten van Deep Learning verweven. Het gaat hierbij om karaktervorming, burgerschap, samenwerking, communicatie, creativiteit en kritisch denken.
Zo volgen we de ontwikkeling
Om ervoor te zorgen dat we de ontwikkeling van onze kinderen goed in beeld hebben, maken we gebruik van kindgesprekken, methodetoetsen, niet methode gebonden toetsen, portfolio's en doelenmuren. Het totaal geeft een duidelijk zicht op de ontwikkeling en zorgt dat we ons aanbod goed kunnen afstemmen op uw kind.
Hoogbegaafde leerlingen
Hoogbegaafd ben je niet een uur of een dag in de week. Onze leerkrachten zijn goed geschoold en weten deze kinderen op de juiste manier te begeleiden. Bij hoogbegaafde kinderen is het werken vanuit een goede relatie wezenlijk. De leerkrachten zijn dan ook allemaal goed geschoold en weten deze kinderen op de juiste manier te begeleiden. Voor sommige leerlingen is meer begeleiding nodig. Wij bieden deze begeleiding door een expert in hoogbegaafdheid in te zetten. Het gaat dan vooral om de begeleiding bij de executieve functies en uitvoerende taken. Zie verder het protocol hoogbegaafdheid.
Dyslexie
Niet bij alle kinderen gaat het leren lezen even gemakkelijk. Sommige kinderen hebben meer training nodig. Soms is extra oefenen op school ook nog niet genoeg. Het kan zijn dat er dan sprake is van dyslexie. We volgen het protocol van dyslexie om alle leerlingen zo goed mogelijk te leren lezen. Zie verder het protocol dyslexie.
Typles
In groep 6 krijgen alle leerlingen typles. Oefenen moeten de leerlingen thuis doen. We vinden het belangrijk dat kinderen snel leren typen omdat zij veel op de computer werken. Het bespaart veel tijd als je snel kunt typen.
Engels vanaf groep 1
Aan de hand van de methode Groove Me krijgen alle leerlingen van groep 1 t/m groep 8 Engelse les.