Het Leerlab
Op de OBS Prins Claus is de mogelijkheid voor leerlingen om begeleiding te krijgen in het Leerlab. Dit Leerlab richt zich op (hoog) begaafde leerlingen die uitdaging nodig hebben om te 'leren'. Het gaat hier om leerlingen die de meeste dingen 'vanzelf’ en moeiteloos kunnen. Ze hebben weinig 'wrijving’ ondervonden en tegen de tijd dat ze die eindelijk ondervinden, kunnen ze er vaak niet goed mee omgaan. De meeste lesmethodes zijn namelijk gericht op de inhoud (taal, rekenen, etc.), maar in het Leerlab richten we ons op het leren zelf.
Vanuit de theorie van Sternberg worden de opdrachten in het Leerlab begeleid. Sternberg onderscheidt 3 soorten intelligent gedrag: analytische intelligentie, creatieve intelligentie en praktische intelligentie. Om succesvol intelligent te zijn, moet je alle drie de intelligenties leren benutten. In het Leerlab kijken we wat de sterke kanten van de leerling zijn (welke intelligentie(s) zijn al aanwezig) en we kijken aan welke intelligentie(s) we gericht kunnen werken om te versterken. Dit doen we door gericht doelen te stellen, feedback te geven op het proces en inzicht te geven in hun eigen manier van denken en vaardigheden.
In overleg met de groepsleerkracht, begeleiders van het Leerlab en ouders wordt gekeken welke leerlingen in aanmerking komen voor het Leerlab. Deze leerlingen worden dan eenmaal per week buiten de klas begeleid in het Leerlab. De leerlingen worden begeleid door professionals binnen de school.